středa 6. listopadu 2013

Jak si doma vyrobit žitný kvásek



Poprvé jsem ho od někoho dostala i s návodem na použití a přesnými pravidly co dělat a co nedělat... No jasně, že mi po necelých dvou týdnech chcípl. No jo, ale kde vzít nový? I začala jsem experimentovat. A toto je výsledek už ověřený dokonce mnohokrát.

Co budete potřebovat:
žitnou chlebovou mouku
vodu
větší sklenici
míchátko (já používám dřevěnou špachtli)

Do sklenice nasypete dvě lžíce mouky a zalijete vlažnou vodou tak, aby se vytvořilo těstíčko (takové "bahýnko") a necháte sklenici v pokoji v teple. Já dávám na okno. Pak každý den přisypete lžíci mouky a přilijete trošku vody. Přibližně za tři dny začne těstíčko vonět a za pět dní už je cítit nakyslý zápach, jak to kvasí a to je doba, kdy je už kvásek připraven k použití. Pak už stačí jen rozkvasit potřebné množství a trošku kvásku si opět schovat. Někdo ukládá do lednice, ale já si navykla nechat kvásek tam, kde je a prostě přikrmovat jako při jeho zakládání. Vhledem k tomu, že u nás se chléb peče tak jednou za dva až tři dny, tak se mi ještě nestalo, že bych měla sklenici natolik plnou, aby mi přetekla :-)
Co se týče receptu na kváskový chléb, tak se přiznám, že ho dělám dost od oka. prostě dám do mísy tak cca 200g žitné mouky, přiliju kvásek, doplním vlažnou vodou tak, aby mi vzniklo těstíčko a nechám hezky kvasit několik hodin (klidně přes noc), pak jen přisolím, přidám kmín a přimíchávám pšeničnou mouku (já používám úplně obyčejnou, ze které vařím) tak dlouho, až mi vznikne tuhé těsto. To pak vytvaruji na plech pokrytý pčícím papírem a nechám v teple několik hodin kynout, až mi hezky nabyde. Pak potřu vodou a dám péct do trouby, kterou zapnu na 220 stupňů celsia a peču tak dlouho, dokud nezezlátne kůrka. po vyndání z trouby pořádně opět potřu vodou, aby kůrka neztvrdla. Zůstane křupavá, ale ne jako beton. Dobrou chuť.

Žádné komentáře:

Okomentovat